سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۰
۰ نفر

سال آینده شهروند نمونه تهرانی انتخاب خواهد شد. اتفاقی که می‌تواند منشا تحولات بزرگی در عرصه توجه به حقوق شهروندی و آیین شهرنشینی شود.

جدیدی

 اتفاقي كه مي‌تواند منشا تحولات بزرگي در عرصه توجه به حقوق شهروندي و آيين شهرنشيني شود.معاون نظارت شوراي شهر تهران اين خبر را  در آخرين نشست خبري خود در سال‌93 اعلام كرد. اين در حالي است كه به‌گفته عباس جديدي يكي از مهم‌ترين اقدامات معاونت نظارت شوراي شهر تهران در سال‌جاري بحث تصويب عوارض ارزش بهينه بود كه براساس آن عوارض ساختماني كه تا قبل از تصويب اين مصوبه به‌صورت سليقه‌اي در مناطق اخذ مي‌شد شكلي قاعده‌مند به‌خود گرفت.

معاونت نظارت شوراي شهر تهران غير از اين براي سال آينده نيز ادغام شركت هاتف شهر در سازمان فرهنگي و هنري را در دستور كار دارد. به‌گفته جديدي طبق مصوبات شوراي شهر قرار بود در سال‌هاي 86 تا 89 بعضي شركت‌هاي شهرداري درهم ادغام شوند به همين مناسبت قرار است تا در سال‌آينده شركت هاتف شهر در سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران ادغام شود.

وي درباره اهميت اين موضوع گفت: امروزه بسياري از مشكلات و پيچيدگي‌هايي كه در حوزه سازمان ورزش شهرداري ملاحظه مي‌شود به اين شركت بر‌مي‌گردد. وي از نحوه واگذاري اماكن ورزشي تحت پوشش شهرداري و شرايط ا‌حراز مديران ورزشي مناطق ازسوي شركت هاتف انتقاد كرد و گفت: طرح ساماندهي حوزه ورزش شهرداري و اصلاح مصوبه‌هاي شورا و دستورالعمل‌هاي فعلي در دست تهيه است كه به‌زودي براي تصويب ارائه مي‌شود.

  • شهرفروشي نداريم

جديدي در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران در مورد تراكم‌فروشي در شهر تهران گفت: شهر فروشي نداريم. يك جاهايي قانون و طرح تفصيلي اجازه بارگذاري به مالكين مي‌دهد اما ممكن است شهروندي كه از كنار يك برج رد‌مي‌شود برداشت تراكم‌فروشي داشته باشد. درحالي‌كه اگر بررسي كنيم متوجه مي‌شويم كه انصافا اينگونه نيست و آن پلاكي كه درموردش حدس تراكم‌فروشي زده‌شده بود مطابق حق و حقوقي كه قانون و طرح تفصيلي تعيين كرده عمل كرده است.

به‌گفته معاون نظارت شوراي شهر اداره ابر شهر تهران از سوي شهرداري به‌عنوان نهادي غيردولتي كه از نظر مالي به جايي وابسته نيست، سخت است. اين درحالي است كه دولت حتي در قبال تعهداتي كه به شهرداري مثلا در بحث مترو يا پرداخت عوارض سوخت و... دارد به‌درستي عمل نمي‌كند. در اين شرايط قطعا سطح درآمدهاي پايدار پايين مي‌آيد و منجربه روي آوردن به درآمد ناپايدار مي‌شود يا اگر مردم عوارض شهري خود را بموقع پرداخت كنند سهم درآمدهاي پايدار افزايش مي‌يابد و گرنه فشار روي شهرداري براي كاهش درآمد ناپايدار بيشتر مي‌شود.

  • برنامه محور كردن شهرداران مناطق

وي در توضيح مهم‌ترين برنامه‌هاي معاونت نظارت در سال آينده يكي به موضوع افزايش نظارت بر اجراي صحيح برنامه 5ساله دوم شهرداري، تلاش براي برنامه‌محور‌كردن شهرداران مناطق و جلوگيري از انحراف برنامه آنها اشاره كرد. مورد ديگر هم انتخاب شهروند نمونه بود.

جديدي دراين باره گفت: قصد داريم از سال آينده طرح ناظر نمونه و شهروند نمونه را در شهر جابيندازيم. اين كار به‌منظور افزايش مشاركت مردم در امر نظارت و فرهنگ‌سازي‌ در اين زمينه است و به‌همين مناسبت قصد داريم شوراياري‌ها را نيز در بحث نظارت فعال‌تر‌سازيم.

  • تخريب 36 مورد ساخت و ساز غيرقانوني در حريم شهر تهران

عباس جديدي  در بخشي از سخنان خود به بررسي 2هزار و 191پرونده شهرسازي از سوي معاونت نظارت خبر داد و گفت: بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه تنها در10درصد اين پرونده‌ها تخلفاتي مشاهده شد كه بخش عمده‌اش به ناقص بودن ضوابط بلندمرتبه‌سازي‌ مربوط مي‌شد اما كار خوبي كه انجام شد اين است هم‌اكنون ضوابط بلند‌مرتبه‌سازي‌ باهمكاري شوراي‌عالي شهرسازي و كارشناسان شهرداري در دست بررسي است كه درصورت تصويب بخش عمده‌اي از تخلفات شهرسازي جلوگيري خواهد شد.

جديدي از اصلاح طرح تفصيلي نيز سخن گفت و افزود: در بخش بافت فرسوده موارد قانوني دست و پاگيري وجود دارد كه بايد بازنگري و اصلاح شود. جلوگيري از ساخت‌وساز غيرقانوني در حريم منطقه‌15 نيز از ديگر افتخارات مورد اشاره از سوي معاون نظارت شوراي شهر بود. وي گفت: حفاظت از حريم به معني حفاظت از حقوق تك‌تك شهروندان تهراني است و دراين باره خوشبختانه از سوي شهردار تهران، معاونت شهرسازي و اداره كل حريم شهرتهران نيز همراهي و همكاري‌هاي خوبي صورت گرفته است كه نمونه آن تخريب 36مورد ساخت‌وساز عظيم در حريم شهر تهران است كه اخيرا صورت گرفت.

کد خبر 290149

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha